Stockholm hyllas som startup-metropol
Enhörningsfabrik, tech-superstjärna och Europas startup-huvudstad. De senaste åren har Stockholm höjts till skyarna av både internationell press, forskare och investerare.
Precis som under den första it-boomen, då magasinet Newsweek satte Sergelskrapan på omslaget och utropade Stockholm till Europas internethuvudstad, riktas under 2010-talet återigen många blickar mot Sveriges huvudstad. Trots en ringa befolkningsmängd har Stockholm de senaste åren producerat flest enhörningar i världen per capita, efter Silicon Valley. Stockholm ligger också högt sett när antalet så kallade exits, alltså startups som antingen säljs till ett annat bolag eller börsnoteras, räknas. 2017 skedde 120 sådana i Sverige. Betydligt fler än i länder med långt större befolkningsmängd som Tyskland (120), Storbritannien (77), och Frankrike (44).
Förklaringar som lyfts till Sveriges och Stockholms framgångar är bland annat landets starka och långa ingenjörstradition, öppenhet för nya idéer, en tidig och bred internetpenetration, sociala skyddsnät, Hem-PC-reformen, vår relativa "litenhet" som pushar nya företag att tänka globalt direkt. Forskning från Handelshögskolan i Stockholm lyfter också fram vikten av det ekosystem som växt fram i Stockholm i svallvågorna efter den första it-boomen. Nätverk, förmögenheter och lärdomar som skapades då har banat väg för Spotify, Klarna och alla de andra företagen som är en del av den andra internetvågen.
Så här säger Izettles grundare Jacob de Geer om synen på Sverige och Stockholm utomlands:
Framgång föder också framgång. Det stora antalet framgångsrika företag och exits gör både grundare och anställda rika. De flesta av dem använder sedan både tid och pengar till att starta eller investera i nya företag. Detta lockar i sin tur till sig fler investerare och därmed en allt större kapitalackumulation, vilket gör det enklare för nya företag att få finansiering.