.FILE 2G 3G 4G 5G
Spray hemsida 1999
1995

Spray blir pionjärer för en ny form av företagskultur

Bland de första att hoppa på internettåget i Sverige är Spray. Företaget startar upp som internetkonsulter 1995 och skapar flera svenska storföretags första hemsidor. 

Liksom flera av de som ska komma att bli framgångsrika entreprenörer under it-boomen jobbar Sprays grundare i början av 1990-talet på Jan Stenbecks Kinnevik. 1995 bestämmer sig Jonas Svensson och Johan Ihrfeldt för att lämna kontoret på Skeppsbron och pröva sina vingar i cyberspace. De lånar en halv miljon kronor och installerar sig i en liten lokal på Östermalm i Stockholm. Snart lockar de också över de forna arbetskamraterna Sebastian Knutsson, Michael Daun, Gunnar Lindberg Årneby och Patrik Stymne som alla blir medgrundare.

Blott fyra år senare, 1999, står Jonas Svensson och Johan Ihrfeldt på Nasdaq-börsen i New York och ringer i den klassiska klockan. Sprays konsultverksamhet har gått samman med den amerikanska internetkonsulten Razorfish och börsnoteras nu i USA. Under de fyra åren som gått har både antalet anställda och antalet verksamheter exploderat.

I samband med börsnoteringen av konsultverksamheten samlas Sprays andra satsningar –  Spray Mejl, Spray Date, gaysajten Sylvester och SPRAYdio för att nämna några – på portalen spray.se under parollen "Här börjar internet". Portalen blir en av Sveriges populäraste webbplatser. Något större kassaflöde finns inte men Spray räddas genom att samma år som börsnoteringen ta in en halv miljard kronor från Wallenbergarnas bolag Investor.

Lika omtalade som Spray blir för de interaktiva hemsidor de producerar åt sina kunder blir de för deras företagskultur. Tillsammans med de andra internetkonsulterna står de för något helt nytt i svenskt näringsliv. Borta är slipsar, stela gubbar och tydliga hierarkier. Organisationen är istället platt. Ungdom och kreativitet premieras framför erfarenhet. På kontoret sitter medarbetarna kvar sent in på nätterna, för de som vill sova över finns till och med våningssängar. Man åker skateboard inomhus, har storslagna fester och behandlas som rockstjärnor på krogarna kring Stureplan.

I media håller Spray än lägre profil än största konkurrenterna Framfab och Icon Medialab. "Vi jobbar hellre än att springa och pladdra", berättade dåvarande vd:n Per Bystedt i en intervju. Johan Staëhl von Holstein, grundare av konkurrenten Icon Medialab, kallar i sin tur Spray för "ett kaosföretag med skateboardåkande finniga kids".

Efter att bubblan spruckit startar några av Sprays grundare och anställda spelföretaget King som med succén Candy Crush Saga senare ska komma att bli ett av världens största spelföretag.

false
-