Speldesignern Jane McGonigal lyfter fram spelandets betydelse för våra liv
Jane McGonigal är en futuristisk speldesigner med storslagna visioner. Hon är övertygad om att spel kan användas för att förbättra människors liv och har som främsta mål att en speldesigner en dag ska tilldelas Nobelpriset.
Det är när Jane McGonigal 2009 drabbas av en svår hjärnskakning och hon börjar utveckla ett spel som ska hjälpa henne med återhämtningen som hon på allvar inser vilken potential som finns inbyggt i människors spelande. Resultatet blir spelet SuperBetter som sedan dess hjälpt hundratusentals människor att ta sig an verkliga utmaningar som depression, ångest, kronisk smärta och traumatiska hjärnskador. McGonigal själv har blivit en av de främsta förespråkarna för spelandets potential att förbättra människor liv även utanför den digitala världen.
2011 släpper hon boken "Reality is broken: Why games makes us better and how they can change the world" där hon med hjälp av forskning från fältet positiv psykologi argumenterar för att spel kan skänka människor både lycka, motivation och meningsfullhet samt bidra positivt till utvecklingen av samhället. Vidare argumenterar hon för att spelare är kreativa problemlösare och extra bra rustade för att tillsammans kunna lösa några av världens tuffaste problem.
Ett exempel hon lyfter är hur 250 000 spelare på några veckor lyckades lösa ett problem inom det område av biokemin som kallas proteinveckning och som forskare grubblat på i åtminstone ett decennium.
Jane McGonigal är en mycket uppskattad föreläsare både i USA och internationellt. Sverige besöker hon som Keynote-talare på Internetdagarna 2013. Högst upp i den här texten kan du lyssna på ett av hennes TED Talks.
Jane McGonigal är ansvarig för spelforskning och spelutveckling på tankesmedjan Institute For The Future i Palo Alto i Kalifornien. 2018 ansvarade hon för arbetet med att ta fram en etisk guidebok – The Ethical OS – för techföretag, tänkt att hjälpa dem att undvika att deras produkt på sikt skadar samhället på sätt som de inte förutsett. Facebooks grundare Mark Zuckerberg exempelvis trodde knappast att hans tjänst skulle användas för desinformation och algoritmisk propaganda. Youtube tänkte sig inte att det skulle bli en plattform där konspirationsteorier blomstrar. Syftet med Ethical OS är att startups ska undvika sådana händelser. Detta genom att tänka kring olika scenarion och identifiera möjliga risker för att sedan när de väl inträffar kunna parera eller hantera dem.