Rickard Schoultz skapar Sveriges första sökmotor (och webbyrå)
Det började med en lista över den svenska webbens fem hemsidor. Det utvecklades till att bli Sveriges första sökmotor. Rickard Schoultz är internetpionjären som jobbat jämsides Tim Berners-Lee, startat den första svenska webbyrån och som hjälpte Bildt mejla med Clinton.
Han är alltid yngst i gänget kring KTHNOC, som under slutet av 80- och början av 90-talet utgör navet i Sveriges internet. Rickard Schoultz har då hängt i KTH:s datorsalar sedan tonåren.
– Vi hade en datorförening i Unga forskare som fick konton, så vi kunde sitta där.
Han börjar programmera vid nio års ålder, bygger program genom ABC-klubben och det förkunnas att han kan skriva in hela alfabetet på 4,5 sekunder. Inte konstigt att han snart snappas upp av KTH, där han via datorsalarna får bli säkerhetsutredare av betygssystem (efter att ha visat sina färdigheter i att "undersöka säkerhet" på sin gymnasieskola), och sedan blir systemadministratör på KTHNOC.
Viktig tid för internet
Det här är arbetsplatsen som äger Sveriges internet. Storföretag måste under hela 1980-talet gå via KTH för att kunna skicka e-post. När möjligheten blir för populär ordnar de anställda så att Jan Stenbeck kan starta det första kommersiella internetleverantören (Televerket får frågan först), de är också med och bygger det nordiska nätverket Nordunet, liksom nätverkar med internetvärldens viktigaste namn och organisationer.
Rickard Schoultz är 22 år när han börjar på KTHNOC.
– Alla var mycket mer erfarna och hade byggt och organiserat nät. De flög till EU och var över och jobbade med NSFnet. En samling med mycket respektingivande och stor erfarenhet. Det var väldigt roligt att komma in där.
Han kastas in i hetluften direkt. Samma år sitter han tillsammans med webbens fader Tim Berners-Lee på KTH och sätter upp en ny webbsida tillsammans: KTH.se. Rickard Schoultz är också den som hanterar Sunet.se, och det är där han börjar lägga in länktips till webbens användare. Det finns nämligen inte så många, vare sig användare eller hemsidor.
– Till en början är det fem stycken länkar, som ligger på förstasidan. Vi länkade till allt som fanns som vi kände till i Sverige. Senare byggde jag om det till en katalog som jag sen började automatisera. Det fanns inga andra förteckningar över webbsidor vid den tiden. Många använde den katalogen som en startsida.
SUNET-katalogen – som startar 1993 – kommer att bli den första svenska "sökmotorn". Den är uppdelad i flera olika kategorier efter ämnesval, precis som Yahoo är när den amerikanska sökmotorn lanseras 1995. Plötsligt exploderar intresset och hemsidorna, och SUNET fungerar länge som ett nav i den unga svenska webben. Rickard Schoultz får inte bara hantera det stora inflödet av nya sajter att katalogisera, utan behöver även ställas till svars för vad som kommit med och inte.
Det finns till exempel en länk till ett företag som gjorde reklam för underkläder, vilket blåses upp i media.
– Jag fick stå till svars för det i Aftonbladet. Den sidan togs bort, tror jag, och sen lades den till igen.
Webbyrån föds som koncept
Han lämnar över ansvaret över katalogen (som i dag fortfarande lever och heter Infoo.se), och kommer att ihop med kollegan Matti Rendahl att starta det som sannolikt är Sveriges första webbyrå: Bitwise (senare Comedia). De hjälper Carl Bildt att mejla med Bill Clinton och de gör Rosenbads första hemsida, som hamnar på en lista över de fulaste i världen.
– Det var någon på Stanford som hade satt upp den här på en lista. Det blev en artikel om det i DN. Och jag svor efteråt över att jag aldrig mer skulle göra en hemsida, vilket jag faktiskt höll i flera år.
Det är genom webbyrån de sedan gör förstudien till Jan Stenbecks satsning på Everyday communications, som säljer internetabonnemang till privatpersoner. Han får erbjudande om jobb på Netscape (men tackar nej).
Åren efteråt badar företaget i uppdrag och föreläsningar. Rickard Schoultz får uppleva IT-bubblans uppblåsning och sedan dess explosion (men då har han redan sålt sitt bolag). Han kommer därmed att från första parkett att upptäcka internets hela rafflande 1990-tal.
– Det var en bra tid, och vi var en del av ett bra sammanhang. Det var dels en funktion att vara vid rätt tidpunkt på rätt plats, men också ha den energin som behövdes. Jag var en av dem som var entusiaster och hjälpte till.