Passagen och Torget startar – nu ska alla surfa via "portaler"
Att fungera som startsida för svenska internetanvändare har högsta prioritet för många sajter i webbens barndom. Passagen är en portal som gör anspråk på att vara den perfekta vägen in på nätet – allt ska finnas bara ett musklick bort.
Passagen startas av Telia i september 1995 efter att ha utvecklats av Ken Ceder, Lars-Erik Eriksson och Mattias Söderhielm. Här finns horoskop, mejltjänst, nyheter, chatt, hemsidefunktion, möjlighet att shoppa online och länkar till spännande sajter. 1996 är den genomsnittlige besökaren mellan 15 och 35 år gammal, två tredjedelar är män. Och de flesta kopplar upp sig mot internet 2-7 gånger i veckan.
Fram till 1999 är Passagen den näst mest besökta i Sverige, efter Microsofts portal MSN.se. I januari samma år har sajten 1,46 miljoner besökare och 400 000 medlemmar. Men några stora pengar blir det aldrig av att driva sajten, vars tjänster är gratis att använda. Passagen byter ägare flera gånger under åren, från Telia till Schibstedt, till Eniro. Sedan 2010 ägs sajten av IT-entreprenören Ola Ahlvarssons företag Result.
Posten vill få människor att skicka fler paket
Också Posten satsar på internet med en portal på nätet som ska fungera som en marknadsplats där företag kan erbjuda varor och tjänster. Denna konkurrent till Passagen heter Torget och tanken är att svenskarna ska börja e-handla mer, vilket ska leda till fler paketleveranser för Posten.
På Torget finns chattar, forum och användarskapade hemsidor, precis som på Passagen. Det finns också en redaktion som ska fylla sajten med innehåll. Posten har lagt ner mycket pengar på sin webbportal, men intäkterna kommer aldrig riktigt. Det är helt enkelt ingen som vill handla över nätet ännu. Varken handlare eller kunder förstår riktigt poängen. Torget blir aldrig vare sig den mötesplats eller det handelstorg som det var tänkt.
Läs mer
Du kan läsa mer om Torget i boken "www.torget.se: Den fantastiska historien om ett av världens mest framgångsrika Internetprojekt" av Erik Hörnfeldt, Mattias Hansson och Billy Andersson.
Du kan också se vår intervju med Torgets chefredaktör Mattias Hansson.