Onlinespel ger upphov till ny term: datorspelsberoende
Den ofattbara framgången med World of Warcraft får vissa att spela lite väl mycket. 2007 diskuteras om datorspelsberoende ska klassas som en psykisk åkomma.
Det amerikanska psykologförbundet analyserar om de ska lägga in fenomenet som en diagnos i DSM, den internationella listan över psykiska åkommor. De kommer fram till att forskningen är för bristfällig för att bevisa detta. Vården har kommit att hantera bekymren ändå. Flera svenska unga har blivit tvångsomhändertagna i Sverige enligt Lagen om vård av unga med anledning av datorspelsberoende.
I länder som Sydkorea, Kina och USA finns behandlingscenter för för idoga spelare. Liksom i Sverige, där bland annat behandlingshemmet Game over finns.
E-sportentusiaster påpekar ibland att det saknas vetenskapligt stöd för diagnosen och att det framförallt är olika behandlingscentrum som använder uttrycket. Istället anser man att "överdrivet spelande" är en mer korrekt term, då man kan spela för mycket, men inte bevisligen blir beroende.
Studier visar även att datorspel kan vara utvecklande. Bland annat visar frekventa spelare på bättre förmåga att göra flera saker samtidigt, fatta beslut och ökad kreativitet. Andra studier visar att idoga spelare utvecklar sina engelskkunskaper.
Ytterligare forskning visar att extrema spelare har tätare nervkopplingar i hjärnan, vilket både är på gott och ont, reaktionsförmågan är bättre men man kan också få sämre impulskontroll. Det är dock inte klarlagt om det är spelandet som leder till detta, eller om personer med denna typ av hjärna söker sig till spelandet.