Mohammed Salih bestämmer sig – han ska nå miljonen innan 30
Som ung säljer Mohammed Salih fyrverkerier på nyårsafton för att hjälpa sin familj. Han bestämmer sig för att bli miljonär och resan inspirerar andra över sociala medier.
I slutet av mars 2019 bestämmer sig Mohammed Salih. Med sina 144 000 kronor i sparkapital och 28 000 kronor i månadslön ska han nå en miljon kronor innan han fyller 30. Han har fyra år på sig.
Mohammed Salihs intresse för investeringar och sparande börjar redan när han som 13-åring kommer till Sverige, på flykt från regimen i Irak. Under den åtta år långa flykten fick han uppleva en vardag utan mat, nya kläder eller trygghet – eftersom det helt enkelt saknades pengar. Han tvingades se sin mamma tigga för att kunna försörja familjen.

När familjen Salih väl kommit till Sverige och rotat sig först i Rosengård och senare Kallinge får han en affärsidé. Varje nyårsafton köper hans pappa paket med fyrverkerier som Mohammed sedan särar på och säljer styckvis. Intäkterna går direkt till hushållet.
Fakta om Mohammed Salih
Född: 17 november, 1992
Primära kanaler: Instagram, Podden Börsen för alla
Börsintresset vaknar när han är drygt 20 år gammal. Han och en vän är på väg till en träning i Alvik när Mohammed Salih undrar varför kompisen är så fastklistrad vid sin mobil. Kompisen svarar att han köper aktier. Från och med den dagen vill Mohammed Salih lära sig allt om börsen – det går ju att tjäna pengar direkt via mobilen!
Ingen i Sverige pratar om pengar
En annan sak slår honom. Väldigt få personer i Sverige pratar om pengar. Inte vad de tjänar och knappt ens vilken ränta de har på sina lån. Han vill blir en motkraft till det och när han bestämt sig för miljonen blir det självklart att dokumentera resan dit. Sagt och gjort – kontot @mohammedsvagtillmiljonen föds på Instagram.
I sitt allra första inlägg publicerar han en skärmdump över sitt aktieinnehav, den första av många. Tre månader senare har han passerat 200 000 kronor. Han skaffar en logotyp, startar en podd och fortsätter att inspirera sina följare genom att öppet dela med sig av både framgångar och motgångar. Allt samlas under hashtaggen #börsenföralla.
Intervju med Mohammed Salih från Youtube.
För att kunna sätta undan så mycket pengar som möjligt till investeringar ansöker Mohammed Salih om amorteringsfritt lån. Han slutar festa och äta ute. Han börjar också med flipping – att köpa prylar billigt på nätet, fixa till dem och sedan sälja med vinst. På tre månader drar han in 30 000 kronor, pengar som han självklart investerar vidare. Han går så långt att han säger upp sitt SL-kort och börjar promenera till jobbet – 1,5 timmar enkel väg. Allt för att kunna investera varje krona.
– Motivationen kom från mina följare. Jag ville inte svika dem. Andra gjorde ju samma resa som jag, säger han i en intervju med ekonomikanalen EFN. En jättestor drivkraft med kontot är att människor ser upp till mig, gör likadant och tar tag i sin ekonomi.
Miljonen är ett faktum
I april 2021 når han målet. Miljonen är ett faktum. Han firar med att laga en god middag till sin sambo och köpa champagne. Siffror har alltid varit viktiga för honom – i ett Instagraminlägg konstaterar han att resan tagit 762 dagar, eller 18 288 timmar. Hans följare är med honom – flera av dem har också nått miljonen, berättar de i DM (direktmeddelande).
Men resan slutar inte där. Nu ställs siktet på nästa mål: 5 miljoner innan 35.
Under de följande åren föreläser Mohammed Salih, skriver en bok, driver podden Börsen för alla, blir sparekonom på finansbolaget Fundler och blir senare kommunikationschef på kapitalförvaltaren Lannebo. 2023 utses han till Årets sparprofil.
Även om han inte längre uppdaterar Instagram lika ofta, är hans strategi densamma:
– Köp jättemycket och jättebrett. Skulle ett av bolagen gå omkull har jag 20 andra som kan backa upp.
Mer om Mohammed Salih
- Intervju i Dagens industri om vägen till miljonen.
- Intervju i Aftonbladet.
- Podden Över Bordet intervjuar Mohammed Salih.
- Boken Börsen för alla: vägen till miljonen.
Mer om influencers
- Vad gör en influencer för något? Lyssna på podden Dumma frågor om internet.
- Hur många svenskar följer influencers? Se siffror i rapporten Svenskarna och internet.
- Var tredje svensk följer särskilda personer på internet för att ta del av samhällsnyheter.