Mikrobloggen Jaiku är först
Finska duon Jyri Engeström and Petteri Koponen lanserar i februari 2006 mikrobloggen Jaiku, en månad innan Twitter lanseras.
Namnet är noga valt. Inte bara anser grundarna att texterna på Jaiku påminner om japanska haikus, dessutom hintar det om det samiska sättet att berätta historier genom att jojka.
Själva lanseringen sker i juli samma år och Jaiku blir omedelbart en hit. I synnerhet bland svenska "early adopters", som tar tjänsten till sina hjärtan. De som är verksamma inom sociala medier tycker länge att Twitter är trist och "att Jaiku är både smartare, bättre och snyggare", för att citera journalisten Fredrik Wass.
Niklas Jakobsen, som skapat Nanoblogg.se, motiverar sitt val så här: "Jaiku är ju den mikroblogg som jag, och många med mig, anser vara den absolut bästa. Och detta tack vare enkelheten med att varje post går att kommentera och posten tillsammans med dess kommentarer samlas i en tråd. Det gör att det blir lättare att överskåda och lättare att komma ikapp om man missat någonting. Det är långt ifrån lika välanvänt som Twitter, men det finns en passion hos Jaikus användare som saknas på Twitter".
9 oktober 2007 köps Jaiku av Google för 100 miljoner kronor (vilket anses billigt), och Jyri och Petteri flyttar till USA. Nyheten presenteras så här på sajten:
Men så värst upphetsande blir aldrig köpet för användarna. Twitter vinner snart slaget om mikrobloggarna, och Google lägger ner Jaiku 2011. Jyri Engeström, som det påstås att Google genomförde köpet i syfte att att rekrytera, har då redan lämnat företaget.