Mattias Hansson – chefredaktören som fyller Torget med folk
Efter att ha fått en "nära-internet-upplevelse" under tidigt 90-tal blir Mattias Hansson digital evangelist. Som chefredaktör för Z M@gazine vill han skapa en svensk Wired, i en era då minicall ses som något nytt.
Mattias Hansson arbetar som rekordung chefredaktör på Nöjesguiden när Jan Stenbeck ger honom ett "Stenbeckserbjudande": dubbla lönen, en bil och fria händer att utveckla tidningen Z. Snart heter den Z M@gazine, efter att Mattias Hansson inspirerats av den amerikanska tekniktidningen Wired. Nu ska den tidigare politiska satirtidningen handla helt och hållet om den digitala revolutionen.
– Stenbeck tyckte att det var en bra idé för att det ansågs vrickat. Han gillade vrickade idéer. Det tror jag var den huvudsakliga idén till att han sa ja. Han gillade också logiken i att han var tidig med tekniska landvinningar. Han såg också detta och förstod att det var en bra grej.
Jan Stenbeck har några år tidigare startat den första svenska internetoperatören: Swipnet.
– Jag gör tidningen till en svensk Wired, helt enkelt. Vi lånade från deras sätt att se på tiden, framtiden och universum, skulle jag säga. Man kunde ta sig friheten. Eftersom man pratade om sånt ingen visste något om. Vi kämpade hårt för att hitta folk som var involverade eller intresserade av den digitala revolutionen. Till första numret hittade vi en nunna på Österlen som hade epost 1994.
Redaktionen skriver böcker om hur man använder internet och gör tv-program med samma inriktning (där studenter får tävla i att söka efter information på nätet). Fast egentligen är uppdraget ganska enkelt.
– Folk ville mest ha coola webbadresser. Men jag drevs av det här. Jag ville frälsa. Vi kämpade hårt för att sprida internet.
Torget vinner dragkampen
När Z M@gazine plötsligt läggs ner – vilket Stenbeck meddelar i en radiointervju med Ekot – får Mattias Hansson flera jobberbjudanden. Ett från Telia, som ska starta Passagen. Ett från Posten, som ska starta Torget. Han väljer det senare alternativet, tillsammans med sin kollega från Z M@gazine, Erik Hörnfeldt. Mattias blir chefredaktör och ska skapa innehållet på den nya digitala mötesplatsen, vars syfte är att få folk att börja e-handla och skicka fler paket, som Posten kan leverera.
– Namnet var tydligt. Man ville ha en samlingsplats. På Torget samlades allt man behövde. Det var egentligen bara en omskrivning för en digital samlingsplats.
På Torget träffar många människor nätanvändare för första gången. Genom kändischattar kan man också chatta med berömda människor utan filter, och vice versa.
Se hela intervjun med Mattias Hansson här på Internetmuseum.