
Lina Livian revolutionerar skönhetstester på Instagram
Lina Livian blir besatt av hudvård i tonåren. Som ungdomsreporter på Göteborgs-Posten växer intresset och det leder till en karriär som en av Sveriges största "skinfluencers".
– Jag ville ha ett eget litet hörn av internet.
Så förklarar Lina Livian drivkraften bakom @glowaddictions. Det är 2017 och Lina arbetar med marknadsföring på taxiföretaget Uber. Sedan tonåren har hon varit besatt av hudvård – ett intresse som bara växte när hon som ung reporter på Göteborgs-Posten hängde vid skönhetsdiskar. Nu börjar hon dela sin passion på Instagram.
Även om kontot startas som en hobby ser hon tidigt dess potential. Kanske är det därför hennes första inlägg – och många därefter – skrivs på engelska.
Fakta om Lina Livian
Född: 1 augusti, 1991
Primära kanaler: Instagram
Uppdateringarna är sporadiska, jobbet går först. Men under sin mammaledighet 2019 förändras allt. Sömnbristen gör att Lina Livian testar mängder av eyepatches – och kläcker en idé: Vad händer om hon låter fler jämföra produkterna? Hon skickar ut produkter till hennes följare med olika hudtyper. Formatet fungerar direkt. I en djungel av dyra produkter och missvisande marknadsföring saknas det opartiska recensioner – och här kliver Lina Livan in och fyller tomrummet.

Lina Livian blir en "skinfluencer"
Hudvårdsbranschen har förändrats. Tidskrifternas inflytande har minskat har influencers och PR-utskick tagit över. Samtidigt har intresset för hudvård exploderat – och sipprat ner till barn under 13 år. Användare av sociala medier matas med olika produktlanseringar och köpt innehåll, vilket gör det svårt att navigera utbudet. Vilka produkter fungerar egentligen? När kan man börja använda vad? Här blir Lina Livians tester en vägvisare.
Från Lina Livians serie På huden på Youtube.
Varje produkt testas av tre till fyra personer i flera månader innan recensionen publiceras. Produkterna betygssätts och dess för- och nackdelar lyfts fram. Testerna växer och omfattar snart allt från solskyddsfaktor (SPF) och retinol till produkter för hårväxt och oljerengöring. När formatet fyller två år har Lina och följarna testat över 300 produkter och utsett 27 vinnare.
– Jag visste att jag var tvungen att fortsätta. Men jag var inte beredd på hur mycket tid det tar – att sålla testpersoner, matcha produkter och följa upp resultaten, berättar hon för tidningen Femina.
Blir skönhetsskribent
Mellan testerna publicerar hon pedagogiska och utbildande inlägg, vilket leder till att hon blir fast skönhetsskribent i Plaza Kvinna. År 2023 får hon frågan om vad hon skulle vilja förändra i skönhetsbranschen.

– Jag önskar att vi fick se mer riktig hud och att vi slutade använda negativt laddade ord som "anti-age" och "oren hud", svarar hon.
Lina Livian är i dag en av Sveriges främsta nischade skönhetsprofiler. Genom Instagram, tester och skrivande fortsätter hon att guida följarna genom skönhetsdjungeln – alltid med transparens och trovärdighet som ledstjärnor.
Mer om Lina Livian
- Lina Livian i Femina: Så började allt.
- Lina Livian ger skönhetstips för gravida i Expressen.
- Youtubeserien På huden.
Mer om influencers
- Vad gör en influencer för något? Lyssna på podden Dumma frågor om internet.
- Hur många svenskar följer influencers? Se siffror i rapporten Svenskarna och internet.
- Var tredje svensk följer särskilda personer på internet för att ta del av samhällsnyheter.