
Kenza Zouiten Subosic öppnar sig och blir bloggdrottning
Hon börjar blogga om både personliga och ytliga ämnen – och blir Kenza med hundratusentals svenskar. Varumärken står i kö för samarbeten – men var går gränsen mellan reklam och vanligt innehåll?
Genomslaget går snabbt för Kenza Zouiten Subosic. I januari 2007 postar den 15-åriga studenten från Nacka sitt första inlägg på bloggen, som snart ska byta domän till Kenzas.se.
Det första inlägget handlar visserligen om headern (toppbilden) till bloggen. Men Kenza har redan från start en förmåga att kombinera ytliga ting som smink, mode och sina modelluppdrag med mer djupa och transparenta reflektioner om livet. Det gör att hon snabbt lockar en publik som inte har hittat hem till andra bloggar. Hon går tidigt ut och berättar om sin stora hemlighet: Hur det är att leva med en förälder som lider av psykisk sjukdom och är missbrukare.
Fakta om Kenza
Född: 21 april 1991
Primära kanaler: Instagram, Youtube, bloggen kenzas.se (inaktiv men finns kvar)
Redan 2008 rapporterar traditionell media att Kenzas blogg är mer inflytelserik än Carl Bildts. Kenza når nu 120 000 unika besökare i veckan. Tidningen Aftonbladet konstaterar att Kenza och hennes bloggkollegor har lika mycket inflytande över sina läsare som traditionella modetidningar har.
Kenzas första video på Youtube.
Hundvalpen är nyckeln till framgång
Kenzas reklamsamarbeten har redan tagit fart – inkomsterna ligger på mellan 40 000 – 50 000 kronor i månaden. När Kenza skriver om en väska kan den vara slut i butikerna dagen därpå. Samma år röstar svenska folket fram Kenzas.se till årets blogg, i Vecko-Revyns tävling Blog Awards. Hon säger själv att populariteten delvis beror på den lilla hundvalpen Armani.
Med shopping, mode och MTV-turnéer tillsammans med det tyska favoritbandet Tokio Hotel växer populariteten strax till en målgrupp utanför Sveriges gränser. Det får Kenza att från 2013 och framåt översätta blogginläggen till engelska. Det internationella intresset för den svenska bloggaren består än i dag, vilket är tydligt på Kenzas instagramkonto där hon oftast skriver på engelska.
När bloggvärlden växer fram är det vanligt att bråk uppstår mellan de stora profilerna. Det är ett sätt att skapa innehåll och få uppmärksamhet. Men metoden lockar aldrig Kenza, som håller sig undan alla stora konflikter. Hon lider av scenskräck och riktar inte gärna strålkastarljuset mot sig själv.
2009 träffar Kenza Aleksandar Subosic på Aftonbladets gala "Det stora bloggpriset". De blir snabbt kära, gifter sig 2017 och skaffar tre söner ihop. Barnen föds 2019, 2021 och 2023. Följarna får förstås ta del av Kenzas liv – även när hon som 26-åring har enorma svårigheter med att bli gravid. Detta sedan hon fått veta att äggstockarna är nära att sluta producera ägg.
Kenzas förlossningsvideo.
Solglasögon i Zanzibar
Kenza fortsätter att publicera reklamsamarbeten med olika företag. Men den suddiga gränsen mellan reklam och inneåll gör sig påmind. År 2021 döms hon i rättegång efter en resa till Zanzibar i samarbete med glasögonföretaget Chimi Eyewear. Domstolen anser att en del av betalningen för samarbetet utgör själva resan. De menar att Kenza därför borde har markerat alla inlägg som har med resan och produkterna att göra. Domen blir vägledande för vad som utgör ett kommersiellt samarbete mellan ett företag och en influencer – och följaktligen vad som anses vara reklam i en influencers flöde.
Kenza berättar också löpande om sitt eget entreprenörskap. Tillsammans med maken lanserar bloggerskan modebolaget Ivyrevel 2012, som fyra år senare köps upp av klädjätten H&M för 20 miljoner kronor. Men det blir ingen långvarig framgång – Ivyrevel går i konkurs år 2021. Samma år grundar paret hårvårdsbolaget The Every.
Våren 2020 meddelar Kenza att hon slutar blogga, eftersom hon inte tycker att det är särskilt kul längre. Inläggen fortsätter sporadiskt, men från och med 2021 är det tyst på kenzas.se. En era går i graven, men via Instagram fortsätter följarna att ta del av Kenzas liv.
Mer om Kenza
- Dokumentär på SVT Edit: Kenza den första.
- Kenza är värd i radioprogrammet Sommar i P1.
- Kenza gästar Framgångspodden.
Mer om influencers
- Vad gör en influencer för något? Lyssna på podden Dumma frågor om internet.
- Hur många svenskar följer influencers? Se siffror i rapporten Svenskarna och internet.
- Var tredje svensk följer särskilda personer på internet för att ta del av samhällsnyheter.