.FILE 2G 3G 4G 5G
tumnagel för video
2011

IjustWantToBeCool lägger grunden för sitt humorimperium

Två bröder och deras kusin drar sig undan den trista familjemiddagen för att ladda upp sketcher på Youtube. Det blir början på en humorkarriär som når både nätet, tv och bokhandeln.

Den 16 december 2011 är de samlade: bröderna Victor Beer och Emil Ejdemo Beer, och så deras kusin Joel Adolphson. På agendan: Julmiddag för familjerna. Tonåringarna tycker att middagen är tråkig så de hänger i Victors rumt i stället, och spelar tv-spelet Halo.

Exakt vem som kläcker idén om att registrera en kanal på Youtube och börja ladda upp sketcher minns inte trion längre. Men det lägger grunden till ett stycke svensk youtubehistoria. Idén om att spela in sketcher är självklar för Victor, Emil och Joel. De har använt brödernas pappas kamera för det ändamålet ända sedan de var 7 och 9 år. Skillnaden nu är att alla kommer att kunna se tokigheterna.

Fakta om IjustWantToBeCool

Födda: 5 februari, 1992 (Victor Beer), 28 oktober, 1994 (Emil Ejdemo Beer) och 26 mars, 1992 (Joel Adolphson).
Primära kanaler: Instagram, Youtube: kanal 1, Youtube: kanal 2, Tiktok, podden Vad?

Den första sketchen handlar om hur svenskar älskar Justin Bieber men vägrar erkänna det. Det första dygnet får videon 119 visningar – alla tre tycker det är en succé! Därför fortsätter de med att publicera en sketch i veckan. Sketcherna handlar om allt möjligt: Jättekatter, tandféer, parodier och musikvideor. Ibland är fokus sådant som trion tycker är löjligt i samhället. Efter ett år når Victor Beer, Emil Ejdemo Beer och Joel Adolphson 70 000 prenumeranter.

tumnagel för video

Den första sketchen som IjustWantToBeCool laddade upp på Youtube.

Trion samarbetar med tv

Plötsligt hör Sveriges television av sig och frågar om de vill skapa en webbserie tillsammans. De vet inte om det då men samarbetet ska bli långvarigt och resultera i flera serier. Förhoppningarna kommer som ett brev på posten: Kanske kan trion leva på sin hobby?

Ytterligare ett år går och kanalen når 200 000 prenumeranter. Victor, Emil och Joel står inför ett vägskäl: Ska de växa ytterligare måste de lägga mer tid på kanalen. Men med både arbete och skola är det omöjligt. De säger upp sig, avbryter studierna på KTH och Beckmans designhögskola och satsar allt. Vuxenvärlden är skeptisk: Inte är väl Youtube något att satsa på …?

Pressbild på medlemmarna i Ijustwanttobecool.

I samma veva förändras videoplattformen snabbt. Att publicera bara en gång i veckan gör att gruppen nu framstår som dinosaurier. En ny strategi tar form: De skapar en andra youtubekanal, IJustWantToBeCool2. Den kanalen ska komplettera sketcherna på ett bra sätt med målet att publicera ofta och mycket.

Men hur? Reaktionsvideos på brev från fans blir för enahanda, likaså vloggar. När de ser en mukbang, alltså en video med konceptet att prata samtidigt som man äter mat, från Therése Lindgren får de en idé. Emil och Victor är kinkiga med maten, medan Joel går igång på att äta lite vad som helst. Det kan bli en härlig kontrast. Formatet blir en succé och med åren utvecklas det till Matfighten. Då och då återkommer videor där Emil, Victor och Joel tävlar om vem som gör den bästa rätten. Matfighten blir också en bok riktad till barn.

Trion blir författare

Trion ger ut fler barnböcker: Skurkskolan, Förrädaren och Hjältus tårar. När Adlibris sätter ihop försäljningssiffrorna för år 2022 och 2023 är det ingen Augustprisvinnare som har sålt allra mest – utan Victor, Emil och Joel. På bokmässan 2023 klår trion Joakim Thåströms rekord på en 170 meter lång kö. Nu står människor i en 200 meter lång kö för att få sina böcker signerade. 2024 blir det också klart att böckerna i serien "Skurkarnas skurk” ska bli långfilm med premiär under 2026.

Det finns ingen särskild video som har definierat trions karriär eller genombrott, utan tillväxten har skett successivt.  Det hårda arbetet har gjort att gruppmedlemmarna varit nära att gå in i väggen. Och namnet då, IjustWantToBeCool? Det registrerades utan eftertanke den där decemberkvällen 2011. Sedan dess har trion fått leva med det. Men det innehåller också en viktig påminnelse:

– När vi väl blir coola ska vi lägga av, säger Joel Adolphson i en intervju med tidningen Aftonbladet 2024.

Än har det inte hänt.

Mer om IjustWantToBeCool

Se hela utställningen om svenska influencers

Galleri

– personporträtt av influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

false
-