.FILE 2G 3G 4G 5G
1998

Half-Life sätter en ny standard för FPS

Genom Half-Life sätts en ny standard för FPS-genren. I spelet ska du rädda mänskligheten från utomjordingar.

Tidigare Microsoftanställda Mike Harrington och Gabe Newell startar 1996 företaget Valve, som ska börja producera datorspel. Deras erfarenhet är begränsad så när de presenterar Half-Life är det få förlag som är intresserad av att sälja spelet, men till sist får de napp. 1997 gör spelet entré på E3-mässan och det blir succé direkt.

Half-Life blir en trendsättare i FPS-genren. I spelet är du fysikern Gordon Freeman som överlevt ett experiment som gått snett. Utomjordingar från en annan dimension tar sig in i den verkliga världen, och Gordon måste stoppa dem och rädda mänskligheten. För att åstadkomma det måste spelaren både slåss och lösa problem. Spelet är (precis som en roman) uppdelat i kapitel och inte i banor.

Noterbart är att namnet Half-Life är det engelska ordet för halveringstid. Alltså den tid det tar för hälften av ett radioaktivt material att sönderfalla.

Spelet har även ett multiplayerläge, som använder sig av internet för att fungera. Upp till 32 spelare kan vara med i lagspel där man ska utplåna varandra. Först spelas kamperna via Valves World Opponent Network, men kommer senare att använda sig av Steam (som ju drivs av Valve). Multiplayerläget blir till sist ett eget spel med namnet Half Life Deathmatch: Source.

En modifierad version av Half-Life kallas för Counter-Strike, som blir en stor succé och till sist ett eget spel. Counter-Strike har bland annat betytt mycket för e-sportens framfart.

false
-