Google Plus ska bli "Facebookdödare"
2011 tar Google upp kampen med Facebook. Med buller och bång lanseras tjänsten Google Plus, som med hjälp av "cirklar" ska förändra vårt sätt att kommunicera med varandra.
Cirklarna är ett sätt att ta del av vad vänner delar med sig av, och du kan även följa personer som du inte känner, och du kan enkelt sortera folk efter vänner, bekanta och främlingar. Du kan alltså enkelt bestämma vad du delar med vem, men ändå använda samma tjänst. En smart funktion, tycker experterna inledningsvis, som ger höga betyg men ändå spår att konkurrensen kan bli för tuff.
Det är inte första gången sökjätten försöker att slå sig in i sociala medier-branschen. I princip är Google Plus en ny variant av mikrobloggen Google Buzz, som lanserats redan året innan utan att att ha fått särskilt många användare.
Men det går inte den här gången heller. Till sist blir tjänsten mer av ett skämt bland användarna, som (trots att 418 miljoner människor faktiskt är medlemmar i december 2015 så tillbringas de få minuter på sajten) skapar memes som denna:
Och inte blir det bättre när Google kräver ett Google Plus-konto för att kommentera på Youtube. Användarna gör revolt. Och svenske stjärnan PewDiePie stänger av sitt kommentarsfält.
I slutet av 2015 ändrar Google strategi för nätverket. Istället för att konkurrera med Facebook fokuserar man på att utveckla de funktioner som faktiskt används mycket: grupper (där du följer särskilda ämnen) och samlingar (som påminner om Pinterest). I oktober 2018 beslutar Google sig för att helt enkelt lägga ner Google plus, efter sju års kämpande.
Google har genom åren lanserat fler sociala medier-tjänster som, milt uttryckt, inte riktigt slagit. Med Google Latitude skulle användarna kunna visa vänner var de befann sig med hjälp av mobilen, men tjänsten levde bara 2009-2013. Google Wave skulle användas för att kommunicera och jobba i realtid över nätet, men lades ner 2012 (se en film om hur det fungerade här).