.FILE 2G 3G 4G 5G
Mark Zuckerberg Facebook grundare framför sin profilsida
2004

Facebook startar som ett community för Harvardstudenter

19-årige Mark Zuckerberg lägger den 4 februari 2004 upp sajten The Facebook, som är ett community för Harvardstudenter. Inom en månad är mer än hälften av universitets studenter medlemmar.

2005 öppnas Facebook för alla

2005 byter sajten namn till Facebook och året därpå får vem som helst över 13 år registrera sig för ett konto. Succén är sedan ofattbar. För första gången slår ett community igenom där användarna använder sina riktiga namn, vilket innebär att man framförallt kommunicerar med sina vanliga vänner. Ord som "lajka" och "statusuppdatering" slår igenom på bred front.

Börsnotering 2012

För Mark Zuckerberg innebär utvecklingen både att han blir miljardär och att hans resa gestaltas i hollywoodfilmen The Social Network (dock utan hans deltagande). Han och medgrundarna nobbar också alla uppköpspropåer. Istället börsintroduceras Facebook 2012. Samma år köper man Instagram.

2014 köper Facebook meddelandeappen Whatsapp till priset 19 miljarder dollar.

Facebook öppnar serverhall i Luleå 2013

Sajtens första serverhall utanför USA ligger i Luleå. Den står klar 2013 och hanterar 800 miljoner användare. Snart räcker inte det, och ytterligare en hall byggs intill.

Facebookanvädningen i Sverige

I mars 2015 har Facebook sammanlagt 1,44 miljarder aktiva användare. Börsvärdet är 8 december samma år 298 miljarder dollar.

2015 använder 70 procent av alla svenskar Facebook, enligt undersökningen Svenskarna och internet. I åldersgruppen 16-25 år är siffran 94 procent. För de yngsta, 12-15 år, minskar däremot användandet stadigt, från 91 procent 2012 till 78 procent 2015. Andra tjänster lockar mera. 85 procent i den åldersgruppen använder Instagram, som alltså också är ägt av Facebook.

Åren som följer fortsätter Facebook att öka något i Sverige men däremot går både den dagliga användningen och engagemanget stadigt neråt. Allt färre delar eget innehåll eller kommenterar på andras.

Sex år senare, 2021, är andelen svenskar som använt Facebook det senaste året åter på ungefär 70 procent. De yngsta har dock fortsatt lämna för andra tjänster som TikTok och Snapchat medan många äldre användare tillkommit, enligt Svenskarna och internet 2021. Från hyllad till ifrågasatt.

Kritiken växer

Efterhand har kritiken mot sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet växt. Kritiken har bland annat handlat om hur sociala medier är utvecklade för att få oss att fortsätta och stanna kvar så länge som möjligt i stället för att ägna oss åt (vad som uppfattas som) mer produktiva saker.

I undersökningen Svenskarna och internet 2019 svarade till exempel 4 av 10 att tiden de lade på sociala medier inte kändes meningsfull.

Facebook och Cambridge Analytica

Facebook har också kritiserats för brist på transparens kring hur den data vi delar med oss av används och hanteras. Debatten exploderar under 2018 i och med den så kallade Cambridge Analytica-skandalen där det uppdagas att analysföretaget Cambridge Analytica i hemlighet kunnat samla in data om miljontals Facebookanvändare.

Istället för att se sociala medier som ett demokratiskt verktyg börjar allt fler i slutet av 2010-talet oroas över hur sociala medier kan användas för att kontrollera, radikalisera och manipulera människor, bland annat  genom spridande av desinformation. Kritik riktas också mot hur sociala mediers algoritmer är uppbyggda.

Statistik för Facebook i Sverige

Se aktuell statistik för svenskarnas användning av Facebook i undersökningen Svenskarna och internet.

Facebook byter namn till Meta

I oktober 2021 meddelar Facebook att moderbolaget byter namn till Meta. Namnbytet görs för att   Facebook vill skifta fokus från att enbart kopplas till sociala medier, och ge en mer mångfasetterad bild av bolaget och deras planer på att utveckla ett Metaverse.

Namnbytet kommer mitt i en kritikstorm och existentiell kris för företaget sedan en visselblåsare och tidigare anställd läckt interna dokument som bland annat avslöjat att Facebook vetat om att Instagram får unga att må dåligt.

false
-