En digital pest sprider sig i World of Warcraft
Hösten 2005 sprider sig en digital pest i World of Warcraft. En boss i området Zul'Gurub smittar djuren i närheten, och från dem sprids smittan snabbt.
Snart är spelet som en kyrkogård, där karaktärerna ligger döda i hopar och räknas i tusental. Det handlar framförallt om lågnivåkaraktärer som smittats och det räcker med att komma i närheten av någon med pesten för att vänta sig en säker död. Spelutvecklarna Blizzard överraskas av utvecklingen, städer evakueras och karantäner införs för smittade.
Händelsen, som kallas The corrupted blood incident, var så lik verklighetens pandemier att epidemiologer och forskare kommit att studera vad som hände. Facktidskrifter som Epidemiology och The Lancet har berört den digitala smittan och framförallt hur spelvärlden kunnat användas för att studera hur verkliga epidemier breder ut sig.
Det är dock inte den första smittan i ett spel. Redan 2000 dog karaktärer i The Sims efter att ha blivit smittade av en smutsig minigris.