.FILE 2G 3G 4G 5G
1996

Personliga hemsidor: Hur svenskarna börjar sätta prägel på webben

Internetleverantörerna på 90-talet erbjöd oss som kunder möjlighet att skapa våra egna hemsidor. Det var vi inte sena att nappa på.

Sverige är tidigt ute med kommersiell internetuppkoppling och i januari 1991 startar Swipnet (SWedish IP NETworks) som blir en av de första kommersiella internetleverantörerna utanför USA. Det dröjer dock till 1994 innan Swipnet erbjuder sina användare att skapa egna hemsidor. Då har ett gäng andra leverantörer seglat upp på marknaden. Algonet startar i juli 1994 och blir snabbt så populär att de tillfälligt måste sluta ta emot nya kunder. På portalen Passagen som lanseras i september 1995 får medlemmarna möjlighet att lägga upp egna hemsidor i maj 1996.

I Internetmuseums webbring kan du se några av de hemsidor som byggdes på Swipnet under tidigt 2000-tal.

Spirande experimentlusta

Samtidigt finns flera alternativ i USA, bland annat Geocities, Angelfire och Lycos. Alla dessa leverantörer ger en grogrund för den spirande experimentlustan på nätet när allt fler vill testa att skapa sin alldeles egna hemsida.

Att dessa sedan ofta är oläsliga, meningslösa eller bara väldigt, väldigt interna spelar mindre roll. Den här tidens experimenterande föder många av dem som senare ska bli professionella webbutvecklare och -designers.

Sidorna innehåller allt ifrån hyllningar till favoritartisterna till information om husdjuren. Oftast funkar sidorna som ett slags blandning mellan cv och övning i webbutveckling. När bloggarna och framförallt de sociala nätverken börjar dyka upp under andra halvan av 00-talet dalar den personliga hemsidans popularitet och idag har fenomenet i princip helt försvunnit.

Den här tidslinjepunkten har kommit till efter tips från David Selstam. Tack! Saknar du något på Internetmuseum? Tipsa oss här.

false
-