Bredband slår igenom på bred front
1999 slår bredbandet på bred front, tack vare Jonas Birgerssons Bredbandsbolaget. Avtalet med HSB gör i ett kick att 350 000 bostadsrätter blir bredbandsanslutna.
Här kan du besöka Internetmuseums utställning om bredbandets historia
Bredbandets utbredning i Sverige inleds dock redan 1996. Företaget ÄKTV (Ängelholms Kabel-TV AB) erbjuder då uppkoppling via kabel-tv-modem till sina 7 000 kunder – och det första året kopplar ett hundratal hushåll upp sig mot en avgift på 300 kronor i månaden. I marknadsföringen lyfts fram att man nu kan jobba hemifrån via dator, modem och fax. Samma år kopplar en bostadsrättsförening i Umeå upp sig mot nätet med en hastighet på 10 Mbit/sekund.
Men bredbandet (som blir samlingsnamnet för snabba uppkopplingar) slår alltså igenom på bred front först 1999 när Bredbandsbolaget skriver ett avtal med HSB, vilket innebär att 350 000 bostadsrätter kopplas upp med bredband.
Telia vill inte vara sämre och satsar snart 1,4 miljarder kronor på att bygga ut bredband i Sverige – nu ska en miljon hushåll kopplas upp. Det talas om ett priskrig och Sverige kopplas nu upp i hög hastighet, med ADSL, kabel-tv och fiber.
Reklamfilmer för bredband
Bredbandsoperatörerna har gjort sig kända för att satsa på roliga reklamfilmer. Här är några både tidiga och senare exempel:
Bredbandsbolaget – Bruce Bredband "Rocka Brett"
Bredbandsbolagets kunder är vana vid att det går snabbt
Telia inför trådlöst internet
Com Hem – "Surfa Com Hem style"
Com hem – "Det bästa från internet"