.FILE 2G 3G 4G 5G
boo.com hemsida
2000

Boo.com går i konkurs

Boo.com startas 1998 och går i konkurs i maj 2000, och är både bland de första och bland de största i den så kallade dotcom-bubblan.

Boo.com startas 1998. Planen är att skapa världens största e-handelsföretag för mode- och sportkläder. På kort tid lyckas den svenska trion bakom Boo.com dra in – och göra av med – 1,4 miljarder kronor i riskkapital men det lyfter aldrig. I maj 2000 går företaget i konkurs och blir symbol för den spruckna it-bubblan

Ernst Malmsten och Kajsa Leander är med och startar Bokus 1997. När de säljer sajten 1998 går de ihop med Patrik Hedelin med idén att sälja sportkläder och skor på nätet med gratis frakt. De tre unga entreprenörerna lyckas sälja in sin vision till flera stora spelare, bland andra investmentbanken J.P Morgan och Benetton-familjen, och drar in miljardbelopp till sin satsning.

Enligt tidens logik gäller det att etablera sig internationellt på en gång, detta för att säkra så kallat "first mover advantage" – är du först på en marknad kommer du bli störst, är du tvåa kommer du slås ut. Kontor öppnas därför snabbt i åtta olika länder och Boo.com går från 40 till som mest 400 anställda.

Den tredje november 1999 lanseras boo.com. Förväntningarna är skyhöga på det hajpade bolaget som gått från koncept till global lansering på bara sex månader. Men succén uteblir. Vid klockan tre på eftermiddagen har inte fler än 80 ordrar kommit in så fortsätter det, med bara några hundra personer i veckan som faktiskt handlar. Varken kunder eller teknik är redo för e-handel eller boo.com. De flesta användarna surfar med långsamma modem och lyckas inte ens ladda sajten.

Endast 7 månader senare, i maj år 2000, går Boo.com går i konkurs.

Du kan läsa mer om Boo.com på Wikipedia, eller i boken boo.com och IT-bubblan som sprack av Gunnar Lindstedt.
 

false
-