
Bianca Ingrosso bygger sitt bolagsimperium – och charmar svenskarna i tv
Bianca Ingrosso växer upp i kändisfamiljen Wahlgren. Efter genombrottet i programmet Wahlgrens värld följer egna företag, varumärken och reklamsamarbeten. Men också kontroverser och politik.
En svensk version av den amerikanska realitysuccén "Keeping up with the Kardashians" blir "Wahlgrens värld". Här möter tittarna framför allt mamma Pernilla Wahlgren och dottern Bianca Ingrosso, men även övriga familjen deltar då och då: Oliver och Benjamin Ingrosso, Theodor, Niclas, Linus och Hans Wahlgren samt Christina Schollin.
Det är perfekt. En älskvärd kändisfamilj i offentligheten som bråkar ibland, har kul ibland – och framför allt: bjuder på sig själva och sin stundvis kaotiska vardag. Realityprogrammet har premiär på Kanal 5 hösten 2016 och blir en omedelbar succé.
I tv får svenskarna lära känna Bianca Ingrosso på ett betydligt djupare plan än de kunnat göra via Instagram. Hon berättar bland annat om sin ätstörning, ADHD/ADD och sina panikångestattacker. Men tittarna får också följa med när Bianca Ingrosso lägger grunden för sitt entreprenörskap. Dessutom öppnar hon en butik inuti NK, går på dejter, tar körkort och letar hus i Marbella.
Fakta om Bianca Ingrosso
Född: 30 december 1994
Primära kanaler: Instagram, Youtube, Tiktok, tv-programmet Wahlgrens värld
Från tv-kändis till entreprenör
Vid sidan av framgången som tv-kändis och influencer bygger hon sitt bolagsimperium. Sminkbolaget Caia Cosmetics grundas 2018 av Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad, tillsammans med entreprenörerna Jesper Matsch och Mikael Snabb. Två år senare säljer kvartetten delar av sitt innehav till skönhetsgiganten Verdane för 505 miljoner kronor. Det hela skildras i dokumentären Imperiet Bianca. Men det ska bli fler företag. Ani Jewels grundas 2021 av Bianca Ingrosso och hennes före detta assistent Lovisa Worge. Två år senare lanserar Vanessa Lindblad och Bianca Ingrosso klädmärket Àvora Studio. Och 2024 kommer Mino Market, ett italienskt matvarumärke som syskonen Bianca, Benjamin och Oliver står bakom.
Bianca Ingrossos första vlogg.
Entreprenörskapet och den offentliga personen Bianca Ingrosso är tätt sammanflätade. Hon gör reklam för sina bolag i Wahlgrens värld, och för sin talkshow Bianca. Hon lyfter också sina företag på Instagram och Youtube. Hon står på Allsångsscenen i SVT och sjunger låtar som senare visar sig vara reklam för Caia Cosmetics. Bianca Ingrosso gör också reklam för bolag hon inte har ett ägarskap i. Bland annat har hon ett långvarigt samarbete med underklädesföretaget Intimissi. Ett inlägg på Instagram kan ge henne upp till 200 000 kronor.
Influencer i blåsväder
En del reklamsamarbeten leder till kontroverser. SVT gör 2024 en granskning av Gina Tricots hållbarhetsinitiativ, som Bianca Ingrosso varit ansiktet utåt för. Klädkedjan har lovat att plantera en hel skog, men det visar sig vara kraftigt överdrivet. Skogen består av endast 503 träd för 80 000 kronor. Bianca Ingrosso har däremot fått flera miljoner för samarbetet och hamnar i blåsväder.
Bianca Ingrosso är en av de influencers som blivit fälld flest gånger av Reklamombudsmannen, näringslivets självreglerande organ. Hon har bland annat blivit fälld för könsdiskriminerande reklam. I samband med en av fällningarna deltar hon i en intervju med tidningen Aftonbladet. Hon säger då att hon inte förstår varför unga kvinnors sätt att utrycka sig ska bedömas av någon annan än dem själva. Hon säger också att hon vägrar ändra sin reklamstrategi.
Men Bianca Ingrosso använder inte bara sina kanaler för kommersiella samarbeten. I samband med riksdagsvalet 2018 låter hon sig guidas runt i riksdagen av Centerpartiets partiledare Annie Lööf. Hon ifrågasätter då Sverigedemokraternas politik och uppger att hon själv kommer att rösta på Centerpartiet.
Mer om Bianca Ingrosso
- Lyssna på radioprogrammet Sommar i P1 med Bianca Ingrosso.
- Intervju i Di Weekend om Bianca Ingrossos bolagsimperium.
- Lyssna på podden Har du sagt A får du säga B med Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf.
Mer om influencers
- Vad gör en influencer för något? Lyssna på podden Dumma frågor om internet.
- Hur många svenskar följer influencers? Se siffror i rapporten Svenskarna och internet.
- Var tredje svensk följer särskilda personer på internet för att ta del av samhällsnyheter.