Besöksräknaren: ett måste på sajten
Innan Google Analytics hade vi besöksräknaren, ett måste på varje anständig (och oanständig) hemsida.
På 90-talet är webben ny och spännande och ingen vet riktigt hur du "ska" göra saker. Som att räkna hur många besökare du har haft på din sida. Okej, servern sparar visserligen en log över anropen till din sida, men vem har tid att lära sig sånt? Vi vill ha ett snabbt och snyggt sätt att både räkna och visa upp antalet besökare. Entré för besöksräknaren. Både praktisk och användbar!
Den består oftast bara av ett enkelt skript som körs varje gång sidan laddas och då räknar upp en grafisk räknare. Det här gör såklart att du kan sitta en eftermiddag och ladda om sidan för att få fler "besökare". Frågan är bara vad man ska ha räknaren till. Min sida har 3000 visningar. Är det bra eller dåligt? Vill jag verkligen ge bort den statistiken till mina konkurrenter?
Den som vill ha lite mer information om sina besökare använder något av de mer avancerade trafikövervakningsprogrammen som till exempel Analog som kommer 1995.
2005 lanserar Google sitt analysverktyg Google Analytics och nu om inte förr innebär det slutet för besöksräknaren. Tack och hej, 90-talet!