The Swedish Family blir landets största familjeinfluencers
En vanlig svensk familj börjar filma sina äventyr och resor. Det leder till succé med allt högre tittarsiffror och plötsligt är Joanna och Axel familjeinfluencers tillsammans med sina barn.
Det hela börjar som en hobby. Joanna André filmar sin familj för att bevara minnen. En dag lägger hon upp en video på Youtube, och det förändrar allt.
Alma är fem år gammal och Harry tre när familjen testar sin första Youtube-anpassade video: julfirande i Mora. Det går trögt i början – tills de besöker Kolmårdens djurpark. När Joanna André och Alma börjar gråta över delfinshowen sticker tittarsiffrorna plötsligt iväg, från några hundra till 10 000.
Fakta om The Swedish Family
Född: Mamma Joanna André (1982), pappa Axel Berggren (1983) och barnen Alma (2012), Harry (2014) och Laura (2021)
Primära kanaler: Youtube, Instagram
Äventyrsbad och lekland
I takt med att kanalen växer tar den allt mer tid. Joanna André som jobbar inom tv-produktion säger upp sig 2018 för att satsa helhjärtat på Youtube. Axel Berggren som är ingenjör gör likadant.
Presentationsvideo på The Swedish Family från Youtube.
Axel Berggren är först skeptisk. Men när han ser sig själv i videoklippen förändras han – han blir en mer medveten förälder. Intäkterna från Youtube och reklamsamarbeten med företag som Lego, Google, Scandic, Ford och SF skapar en frihet. Familjen kan umgås betydligt mer än de där föräldrarna har vanliga heltidsjobb.
De första filmerna följs av fler aktivitetsbaserade videoklipp som publiceras en gång i veckan. Familjen testar allt från äventyrsbad och lekland till långresor. De besöker Thailand, Nya Zeeland och Indien. Under två och ett halvt år bor de i Portugal – ett försök att få lugn och ro från uppmärksamheten i Sverige.
"Vi känner våra barn bäst"
Familjen har ingen särskild innehållsstrategi – mer än att alltid avsluta varje video positivt. Även om något av barnen blivit ledset tidigare i klippet. Efter hand börjar filmerna få undertexter på engelska och den internationella publiken växer.

Tittarna får följa med och se familjens största ögonblick – från Lauras födsel till föräldrarnas bröllop efter 14 år tillsammans. I intervjuer får de ibland frågan om det verkligen är okej att exponera sin familj.
– När vi gör intervjuer med media kommer den frågan, men vi får den aldrig från våra tittare. Det är vi som bestämmer över kanalen, vi som är exekutiva producenter och vi som känner våra barn bäst, säger Joanna Andrén i en intervju med Morgonpasset i P3.
2019 startar Alma en egen kanal och ett eget konto på Tiktok. Hon vill få sina kanaler att växa. Även Harry vill gärna slå igenom på egen hand och bli en youtuber inom gaming. Vad händer med den svenska familjen när barnen växer upp?
– Jag tänker att vi kommer leva vidare i bokform. Barnen växer ifrån att det är kul att spela in med oss föräldrar. Då kanske The Swedish Family är några man läser om, säger Joanna André till TV4 Nyhetsmorgon.
Mer om The Swedish Family
- Podden Vattnet går: Joanna André om att vara gravid.
- Intervju i Svenska Dagbladet: Därför visar vi inte allt.
- Intervju i Expressen: Har blivit en bättre mamma.
Mer om influencers
- Vad gör en influencer för något? Lyssna på podden Dumma frågor om internet.
- Hur många svenskar följer influencers? Se siffror i rapporten Svenskarna och internet.
- Var tredje svensk följer särskilda personer på internet för att ta del av samhällsnyheter.