.FILE 2G 3G 4G 5G
tumnagel för video
2015

Flyttar till Japan – sedan blir Tomu och Yumi barnens favoriter

Tomu och Yumi kommer hem från Japan och blir svenska barns favoriter på Youtube. De satsar på familjevänlig underhållning där nästan alla är snälla.

Det börjar med en tydlig plan. Paret Tom Karlsson och Jenny Laev Alfvén, som har använt videokameror sedan barnsben, flyttar till Japan 2015 för att plugga japanska och skaffa sig en karriär på Youtube. I Japan är det enklare än i Sverige att filma intressant och unikt innehåll, så paret börjar vlogga (videoblogga). Det är också i Japan som de kommer på namnen Yumi och Tomu – Tom Karlsson kallar sig Tomu, Jenny Laev Alfvén blir Yumi.

Varje dag i 435 dagar, släpper Yumi och Tomu en vlogg. De når 77 000 prenumeranter och kan börja försörja sig på Youtube.

Fakta om Tomu och Yumi

Födelsedatum: 19 juli 1987 (Tomu), 2 mars 1989 (Yumi)
Tomus primära kanaler: Instagram, Youtube 1, Youtube 2, Tiktok
Yumis primära kanaler: Instagram, Youtube 1, Youtube 2, Tiktok

De flyttar hem till Sverige 2016 och börjar ägna sig åt Youtube på heltid. Men de tycker att mycket av det svenska innehållet på Youtube består av drama och konflikter – det vill de inte vara en del av. I stället blandas innehållet från Japan upp med videor där de spelar datorspel och snackar. Samtalen är personliga – om bråk i förhållandet, mobbning och varför de inte vill gifta sig.

Satsar på familjeunderhållning

Även om 60 procent av tittarna är över 18 år identifierar paret ett behov som ingen annan har tillgodosett. Massor av barn tittar på Youtube, men det finns inget innehåll som riktar sig till dem. Därför tittar barn på videor avsedda för ungdomar och vuxna. Därför ändrar Yumi och Tomu 2017 sin innehållsstrategi mot familjeunderhållning. De filmar sig själva när de spelar spel som Roblox, The Sims och Minecraft. De testar sig fram med både sin gemensamma och sina egna youtubekanaler.

Tomu och Yumi.
Tomu och Yumi.

Strategin är tydlig: Tomi och Yumi ska förmedla samma trygghet som en barnvakt gör. Deras innehåll ska fungera som ett motgift till alla de platser på Youtube som är toxiska för barn, förklarar Yumi i en intervju med Dagens Industri. Paret ska inte använda olämpliga uttryck eller svära, men "rackarns bananer", som Tomu ofta säger, går bra. Dessutom ska de prata svenska så att även yngre barn ska kunna förstå.

Kommersiell framgång

Det ena leder till det andra och deras olika kanaler blir snabbt populära. Varje dag lägger Yumi och Tomu ut tre nya videoklipp, där de spelar eller busar och leker med varandra. Paret förstår att de kan tjäna pengar vid sidan av Youtube och skapar en egen nätbutik där de säljer Tomu- och Yumi-produkter. De inleder samarbeten med Lego och SVT Barn, skriver böcker och licensierar ut sina varumärken till olika företag.

Tomu och Yumi.

År 2022 inviger de sitt nya högkvarter – det så kallade Pandaihuset som är 320 kvadratmeter stort. Där bygger de flera studior och börjar spela in sina videor.

På Youtube växer en fantasivärld fram, där Tomu och Yumi är hjältarna. De får sällskap av flera andra figurer. En av dem är Spelmästaren, en karaktär som är tokig i spel och otroligt ondskefull. Han får en egen kanal på Youtube.

Planen är att Tomu och Yumis universum ska växa med fler skådespelare och karaktärer. På sikt har paret också tänkt att de vill sluta synas själva i videorna och i stället bara använda sina tecknade avatarer.

Se hela utställningen om svenska influencers

Galleri

– personporträtt av influencers

Influencers växer fram

– och en ny bransch

Influencer marketing

– ett nytt reklamlandskap

Influencers och politik

– så påverkar influencers politiken

Influencers och makt

– vad är egentligen inflytande?

false
-