Amanda Ekström utmanar kroppsidealen med instagramkontot Tuggmotstånd
Hon blir frustrerad över kroppsidealen som förmedlas på sociala medier. Det leder till ett eget instagramkonto som motkraft, och en egen agentur som verkar för kroppspositivism.
När Amanda Ekström är 19 år får hon en stark uppenbarelse. Hon är lärarvikarie och de unga tjejerna i skolan som stirrar ner i sina sociala medieflöden mår inte bra. Det är ätstört, coolt att skippa skollunchen och många har synliga revben och ryggrader.
Man skulle kunna sucka åt sakernas tillstånd och gå vidare. Men Amanda Ekström blir handlingskraftig. Hon börjar fotografera sina vänners kroppar – i olika färg och form – och publicerar bilderna på sitt privata Instagramkonto. Hudveck, bristningar och verkliga kroppar. Det möts av ilskna föräldrar till barnen på skolan, som hör av sig till hennes arbetsplats och menar att det hon gör är direkt olämpligt.
Fakta om Amanda Ekström
Född: 9 augusti,1996
Primära kanaler: Instagram
Amanda Ekström blir förbannad och stärkt i sin övertygelse: att visa olika sorters utseenden i offentligheten. För att kunna jobba kvar på skolan, och kombinera arbetet med sitt nya kall i livet, säljer hon in idén om en fotoutställning vid namn Tuggmotstånd. Namnet väljer hon som ett sätt att provocera – och för att informera folk om att innehållet blir svårtuggat.
Bildar egen agentur
Men det blir aldrig någon utställning. I stället lämnar hon skolan och startar bolaget Tuggmotstånd AB. Det är en agentur som hjälper företag att visa mer mångfald i sina kampanjer och sin kommunikation. Hon fyller ett hål i marknaden – år 2017 är det få som arbetar med ett inkluderande bildspråk vad gäller människokroppen.
Snart kommer de första stora kunderna. Kampanjer för varumärken som Lindex, Libresse och Ida Warg Beauty gör att Tuggmotstånd blir en aktör att räkna med. Men även om företagen vill signalera inkludering, är vissa fortfarande tveksamma. En del vill fortsätta porträttera enbart smala kvinnor i sin marknadsföring.
Samtidigt växer Instagramkontot. Men all feedback består inte av hyllningar och kärlek. Debatten om vilka kroppar som får vara en del av kroppspositivismen går het. Amanda Ekström anklagas bland annat för att normalisera fetma.
Kritisk mot sociala medier
Precis som när Amanda Ekström arbetade som lärarvikarie är hon kritisk mot sociala medier och hur de påverkar unga. I podden Ofiltrerat säger hon att det är problematiskt att unga personer spenderar hela dagar i ett flöde där ingenting är på riktigt.
– Jag, som försöker vara autentisk, är också fejk. Jag lägger inte ut inlägg om när jag och min partner bråkar, om att jag är trött eller snäsig. Och jag lägger ut kanske 1 av 50 bilder som tas på mig. Allt är fejk, säger hon i podden.
I dag har Tuggmotstånd blivit en av Sveriges viktigaste plattformar för normkritik inom mode och reklam. Och så länge kroppsidealen är skeva tänker Amanda Ekström fortsätta att förändra bilden av dem.
– Så länge det finns en enda person som låter sig påverkas eller hindrar sig själv på grund av sin kropp, behöver olika kroppar normaliseras, säger hon i en intervju med SVT.
Mer om Amanda
- Intervju i Resumé: Vi går baklänges.
- Intervju i Femina: Det brinner i knutarna.
- Amanda Ekström gästar podden Ofiltrerat.
- Amanda gästar Lotta Bromé i podden Mix Megapol
Mer om influencers
- Vad gör en influencer för något? Lyssna på podden Dumma frågor om internet.
- Hur många svenskar följer influencers? Se siffror i rapporten Svenskarna och internet.
- Var tredje svensk följer särskilda personer på internet för att ta del av samhällsnyheter.