.FILE 2G 3G 4G 5G
2010

Operatörerna satsar på humoristisk reklam – här är några vi minns  

Kommer du ihåg Telia-familjen, "Judit och Judit" och fåret Frank? Alla är karaktärer i långkörande tv reklam-koncept från olika svenska mobil- och bredbandsoperatörer.  

För att locka kunder investerar de största bredbandsoperatörerna stora summor i varumärkesbyggande reklam. Ofta tar de sig uttryck i humoristiska följetonger där tittarna får lära känna karaktärer och följa dem vecka ut och vecka in då de guidar dem genom företagens erbjudanden och produkter.

Tidigt ut är Telia som 1997 låter oss följa en tekniskt okunnig, lite vilsekommen pappa och hans familj när de får internet hemma och börjar använda det (se videon högst upp i det här inlägget).

2004 relanseras konceptet, nu med en ny familj men fortfarande samma upplägg med en kärnfamilj i villa och en tekniskt okunnig pappa som hamnar i dråpliga situationer kopplat till internet- och mobilanvändning (kanske hämtas inspiration från den vid tiden oerhört populära tv-serien Svensson Svensson?).



Under sex år produceras 90 avsnitt och tv-tittarna får följa hur barnen i familjen växer upp och blir tonåringar.

Senare ska Telenor plocka upp familje-konceptet och låter tv-tittarna under 2010-talet följa Telenorfamiljen.


2009 lanserar Comhem duon Judit och Judit som i en rad inslag marknadsför Comhems produkter, ofta med blinkningar till diverse internet- och samhällsfenomen. De båda medelålders kvinnorna med rött hår blir i det närmaste folkkära. De får biopublikens pris för bästa reklam och toppar 2013 Youtubes lista över svenska reklamfilmer med Gagnam Comhem-style.

Långtgående planer finns på att låta skådespelarna bakom Judit och Judit – Carina ­Perenkranz och Pernilla ­Parszyk – medverka i melodifestivalen men i sista stund drar SVT i handbromsen då de menar att de båda kvinnorna är allt för förknippade med varumärket Comhem.


Bredbandsbolaget satsar istället på att etsa sig fast i konsumentens hjärna med en trallvänlig sång – "Upplev mer med Bredbandsbolaget"
 


Låten dyker upp i nya versioner i ett flertal reklamfilmer.

Mobiloperatören Tele2 tar hjälp av fåret Frank för att sälja sina olika produkter.

false
-