.FILE 2G 3G 4G 5G
2007

Bredbandskollen gör det enkelt för konsumenter att mäta surfhastigheten

2007 blir det möjligt för alla att enkelt mäta hastigheten på sin uppkoppling och kontrollera om man får de hastigheter man betalar för med det kostnadsfria mätverktyget Bredbandskollen. Redan första dagen görs över 75 000 mätningar.

Många konsumenter är under 00-talet irriterade på bredbandsoperatörernas marknadsföring som upplevs som vilseledande då den utlovar hastigheter som i praktiken aldrig uppnås. Uppkopplingen anges i hastigheter "upp till" men någon lägsta gräns anges aldrig och i praktiken ligger konsumenternas uppkopplingar oftast långt under maxhastigheten.

När Internetstiftelsen lanserar Bredbandskollen i oktober 2007 får konsumenterna ett verktyg för att kunna kontrollera vilka hastigheter deras operatörer faktiskt levererar, en möjlighet som över 70 000 nyttjar redan under det första dygnet tjänsten är publik.

Och att missnöjet kring bredband är stort ute i stugorna märks inte minst på SVT:s konsumentprogram Plus som får många arga mejl på ämnet. I ett inslag i mars 2008 berättar programledaren Sverker Olofsson om Bredbandskollen och uppmanar på bästa sändningstid tittarna att "mäta och sedan mäta igen". Många tar honom på orden och trycket på tjänsten leder till att Bredbandskollens server kraschar. Bredbandskollen blir snabbt populär och runt 100 000 mätningar görs varje dag.

I april 2008, endast ett halvår efter lansering har över fem miljoner mätningar gjorts med Bredbandskollen och operatörerna ändrar i sin marknadsföring och börjar ange hastigheten som utlovas i intervaller – "12-24 Mbit/s" i stället för "upp till 24 Mbit/s".

Så här beskriver  Bredbandskollens dåvarande projektledare Rickard Dahlstrand händelsen i ett blogginlägg:

"Leverantörerna lovade guld och gröna skogar men levererade tunt. Tjänsten "upp till 24 Mbit/s ADSL" hade fått stor spridning men levererade inte megabits ens i närheten av detta. Internetanvändare och media började ana ugglor i mossen och Bredbandskollen blev gnistan som fick krutdurken att brisera…Det kan inte ha varit en rolig vinter hos operatörerna, klagomålen sköt i höjden och på departementet så började det knorra. Så våren 2008 backade operatörerna på "upp till"-begreppet och lovade att införa garantihastigheter och intervaller. "Upp till 24 Mbit/s" blev nu "12-24 Mbit/s" där 12 Mbit/s blev en garantihastighet som gav kunden en rättighet. Det var nya tider för bredband i Sverige och Bredbandskollen hade på mindre än ett år cementerat sig i folks medvetande som platsen dit man gick när internet svajade eller när man ville kolla om man fick det man betalade för."

Några månader senare blir det möjligt för Iphoneanvändare att mäta hastigheten på sitt mobila bredband med hjälp av Bredbandskollens app. Under några veckor är det den mest nedladdade appen i Appstore.

Här kan du se en illustration över Bredbandskollen från start fram till september 2012. Klicka på bilden för att förstora.

2013, fem år efter lansering når Bredbandskollen 100 miljoner mätningar. I oktober 2016 blir det även möjligt för danska och norska konsumenter att mäta hastigheten på sina bredband.

På Bredbandskollen.se kan du titta på en surfkarta som visar hastigheten för alla de mätningar som görs med verktyget.

false
-