Priceline tar hjälp av kapten Kirk för att lyfta
Med hjälp av humoristiska reklamfilmer frontade av William Shatner som spelat Kapten Kirk i science fiction-klassikern Star Trek och massiv marknadsföring blir amerikanska Priceline snabbt en snackis.
När Priceline lanseras i april 1998 lyfter varje dag flygplan med en halv miljon tomma stolar i USA. Entreprenören och uppfinnaren Jay Walker tror sig ha en lösning på problemet. Med delvis egna pengar utvecklar han Priceline, en onlinetjänst där köpare själva kan ange hur mycket de är beredda att betala för de överblivna stolarna enligt Name your own price-principen. Med hjälp av humoristiska reklamfilmer med William Shatner och enorm marknadsföringsbudget blir tjänsten snabbt en snackis och under de första sju månaderna säljs 100 000 flygbiljetter via sajten. Priceline expanderar snabbt till att också erbjuda hotellrum, hyrbilar och charterresor enligt samma modell.
När det knappt ett år senare är dags för börslansering är intresset enormt och aktien stiger från 16 till 69 dollar under första dagen. En månad senare har priset skenat iväg över 1000 procent till 974,37 dollar per aktie.
Bland jublande aktieägare finns den forne Kapten Kirk som fått betalt för sin medverkan i reklamfilmerna med aktier i stället för pengar. Enligt vissa källor säljer han strax innan värdet rasar, något som han själv dementerat.
Precis som så många andra nya dotcom-bolag visar sig Priceline vara bättre på marknadsföring än att tjäna pengar. För att kunna tillhandahålla biljetter för många av de låga vinnande buden tvingas bolaget att köpa biljetter till marknadspriser vilket gör att de går back 30 dollar på varje biljett. Trots hjälp från Kapten Kirk sugs Priceline.com in i samma svarta hål som de andra dotcom-bolagen när bubblan spricker, men till skillnad från de flesta överlever företaget kraschen. Shatner ikläder sig nu rollen som "The Negotiator". I en reklam från 2006 ersätts han som talesperson för Priceline av Star Trek-kollegan Leonard Nimoy:
Under många år är Pricelines aktiekurs nere på några dollar, men efter finanskrisen 2008 vänder det. Försäljning av flygstolar har dumpats till förmån för fokus på hotell. Genom uppköp av andra bokningssajter, främst booking.com växer både företaget och aktiekursen. 2018 byter Priceline namn till Booking och är idag världens näst största resebyrå.