Godis och lego blir viktiga byggstenar för det svenska spelundret
Minecraft, Battlefield, Candy Crush, Star Wars. En långt lista med internationellt framgångsrika digitala spel har alla producerats av svenska spelföretag. Ett av de allra största startas ett par år efter it-kraschen av fem Spray-anställda.
I Skatteverkets gamla lokaler, alldeles intill Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm, finns den svenska spelindustrins hjärta. "Korsningen och de omgivande gatorna är en av de platser i världen som samlar allra flest spelutvecklare på en och samma kvadratkilometer." skriver Erik Wisteberg och Jon Mauno Pettersson i boken "Sveriges nya miljardärer". I byggnaderna huserar stora jättar som Dice och Avalanche. I listan över tidigare hyresgäster finns både King, Mojang och Paradox Interactive.
Just spelföretaget King är en direkt produkt av den första internetvågen. King startas nämligen 2003 av fem tidigare Spray-anställda, som alla går in med egna pengar i bolaget. Märkta av kraschen bestämmer de sig för att bygga bolaget annorlunda än deras tidigare arbetsgivare och dess likar gjorde några år tidigare. Både investeringar och anställningar får vänta tills pengarna börjar rulla in. Succén blir inte heller omedelbar men – när den väl kommer – monumental. 2012 exploderar mobilspelet Candy Crush Saga i popularitet. Nära 300 miljoner människor spelar mobilspelet som är gratis men där spelare lockas till köp i appen. En lukrativ affär för King som drar in 25 miljoner kronor per dag på spelet.
Arvet efter Spray märks i Kings företagskultur och utformningen av de lekfulla och kreativa kontoren. Men en hel del saker är också annorlunda. "På King är det ganska tomt efter klockan sex. Vi kommer ju in rätt tidigt i stället, men man kan inte få sin smutstvätt tvättad här, eller sova över, som på 90-talet.", berättar en av grundarna Sebastian Knutsson i en intervju med DN.
2015 köps King av speljätten Activation Blizzard för 50 miljarder kronor. Värt att notera i sammanhanget är att grundarna till King, som blir miljardärer på affären, startat ett eget riskkapitalbolag, Sweet Capital, som investerar i nya startups. Cirkeln är sluten.
Det andra spelbolaget som cementerat bilden av det svenska spelundret är Mojang som ligger bakom spelet Minecraft. Det skapas av Markus "Notch" Persson (tidigare spelutvecklare på King) som 2009 lägger upp betaversionen av det retrodoftande spelet på nätet för gratis nedladdning. Ett hobbyprojekt som når ut världen över och kommer att spelas av hundratals miljoner människor. När Microsoft köper företaget 2014 blir Markus Persson en av Sveriges rikaste personer.
Uppskattningsvis spelar var tionde människa på planeten på ett företag utvecklat i Sverige enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen. 2018 finns 384 svenska spelutvecklarföretag i Sverige som tillsammans sysselsätter drygt 5 000 personer, enligt deras rapport Spelutvecklarindex 2019. Omsättningen ökar och låg 2018 på 19 miljarder kronor, vilket kan jämföras med musikbranschen som 2017 omsatte knappt 11 miljarder kronor.