De smarta högtalarna gör entré med Amazon Echo
En digital hjälpreda mitt i hemmet som du när som helst kan fråga om väder och vind, tider och sportresultat. Det blir verklighet när Amazon Echo presenteras. Men det visar sig snart att även AI behöver ett mänskligt öra ibland.
Röstigenkänning är förstås inget nytt. Redan på 1960-talet presenterar IBM en maskin som kan identifiera 16 uttalade ord och siffror och omvandla dem till text. Och en röstassistent i telefonen har Iphone-användare haft sedan 2011 då Siri gör entré. Samma år vinner IBM:s artificiella intelligens Watson Jeopardy, under uppmärksammade former.
Assisten Alexa alltid redo
Men det är med Amazon Echo som rösten får en fysisk form. Den smarta högtalaren är född, och den ska placeras centralt i hemmet och är genom assistenten Alexa alltid redo att svara på ägarens kommandon. Oro finns tidigt för att placera en påslagen mikrofon i sitt boende, men den verkar snart gå över. Produkten blir en succé.
Google följer efter med sin smarta högtalare Google Home
Alla stora techföretag vill vara med. 2016 lanserar Google sin variant: Google Home och strax senare kommer kinesiska Dingdong. 2018 börjar Apples Homepod att skeppas till kunderna.
Googles assistent väcker snart stor uppmärksamhet när rösten i ett berömt videoklipp ringer upp och bokar en klipptid, helt utan hjälp. Framtiden för AI tycks redan vara inne:
Men riktigt så smarta visar sig inte den artificiella högtalarna vara. Under 2019 kommer den ena nyheten efter den andra om att företagen använder människor för att träna upp sina assistenter, och att dessa avlyssnar verkliga samtal, som användaren trott skulle stanna mellan hemmets fyra väggar. Företagen gör snart avbön.
Hur många har produkterna hemma? Förhållandevis många. I mars 2019 har 26,2 procent av alla vuxna amerikaner en smart högtalare i hemmet. 6 av 10 av produkterna är från Amazon.