Data som affärsmodell – du är produkten i den nya ekonomin
Om tjänsten är gratis är det du som är produkten. Så kan den nya data-ekonomin sammanfattas, och det är många företag som vill vara med.
Det kallas den nya oljan. Nu är det data som driver ekonomin och datan bygger på vad du och alla andra ägnar dig åt. Liknelsen med oljan myntas redan 2006 där datan jämförs med drivmedlet i den mån att vare sig data eller olja kan användas till att skapa värde utan att först förädlas.
I bräschen för utvecklingen går de amerikanska techjättarna. Amazon erbjuder tidigt tips på olika böcker du också borde vara intresserad av. Netflix bygger serier utifrån tittarnas preferenser. Facebook läser av ditt beteende för att kunna sälja målinriktade annonser. Men det är framförallt Google som tidigt fokuserar på datan i en större skala.
Länge vet inte sökmotorn hur de ska tjäna pengar på att erbjuda sökresultat snabbt och effektivt – och gratis. Men i oktober 2000 lanseras en ny typ av annonsering: Adwords (idag Google Ads). Tidigare har annonsköpare köpt tidnings- och tv-reklam utifrån ungefärliga siffror på hur många som tittar, men nu erbjuds annonser som ger exakta resultat. Du betalar för det du får. Modellen kommer att förändra mediebranschen i grunden och blir Googles huvudsakliga inkomstkälla.
Adsense är en annan sida av samma mynt. Med den tjänsten kan vem som helst lägga till en ruta med googleannonser på sin hemsida (och få ersättning för detta), och utifrån annonsörens valda nyckelord och kakor i användarens webbläsare placeras lämpliga annonser ut till rätt hemsida. Helt anpassat efter just den person som tittar.
2009 börjar termen Big data bli populär. Den syftar till hur de stora techjättarna plötsligt tjänar enorma summor på användarnas data. I maj 2017 konstaterar ledarredaktionen på tidningen The Economist att data blivit världens mest värdefulla resurs.
I spåren av avslöjanden om hur brittiska dataföretaget Cambridge Analytica anlitats för att med Facebook förändra utfallet i olika politiska val börjar diskussionen om hur data använts och samlas in växa. Ett exempel på detta är hur New York Times våren 2019 köper annonsutrymme på olika sajter – där tidningen talar direkt till användaren. På en står "Den här annonsen tror att du är kvinna, jobbar med it-säkerhet och går på konstutställningar i öknen". Information som bland annat är insamlad från mejl, användning av sociala medier och kreditkortsinformation. Här är en annan av annonserna:
Så vad är framtiden för all data? Ett svar är artificiell intelligens, som övas upp genom att processa mänskligt beteende och på sikt kan ta över många uppgifter som i dag utförs av människor. Ett företag som ligger i framkant där är de som var pionjärer i dataindustrin – Google. Företaget spenderar 2018 mer än dubbelt så mycket som den amerikanska regeringen på forskning och utveckling inom matematik och datavetenskap och hälften av de hundra skickligaste AI-forskare och ingenjörer i världen arbetar för företaget.