Dota 2 tar e-sporten till nya höjder
Med Dota 2 kommer de stora prispengarna in på allvar i e-sporten. Tävlingen The International i Seattle blir snart den största i världen.
En del spel har blivit e-sport. Andra spel tycks som gjorda för att vara en. Speltillverkaren Valve går passande nog ut med Dota 2 genom att arrangera en turnering på Gamescom 2011 med en miljon dollar i prispotten. Spelet släpps november 2011 för betatestare och blir snabbt extremt populärt.
Spelet är ett så kallat MOBA, multiplayer online battle arena game, och går ut på att två lag med fem spelare möts på en arena, som alltid ser likadan ut. Målet är att få åtkomst till motståndarnas bas. Dota 2 är helt gratis att spela men genom att köpa utrustning och hjälpmedel som gör spelet lite vackrare och roligare.
Det är med dessa pengar som Valve finansierat prispengarna i den årliga turneringen The International i Seattle. Vinnarna blir så gott som ekonomiskt oberoende och sommaren 2016 kan kinesiska Wings gaming kamma hem nio miljoner dollar, motsvarande 76 miljoner kronor, genom att vara världsbäst på Dota 2. Att jämföra med den, förvisso ensamme, herrsegraren i tennisturneringen Wimbledom, som får nöja sig med 17,7 miljoner kronor.
Tävlingen sändes, förutom på Twitch, också på sportkanalen ESPN. Ett svensk lag har vunnit tävlingen: Alliance 2013.
I juni 2016 har skickliga Dota 2-spelare sammanlagt kammat hem 66 miljoner dollar i vinstpengar i olika turneringar. För all e-sport är summan 220 miljoner dollar.